Uutiset

Hinta ja kampanjat nousseet tärkeimmiksi kriteereiksi silmälasiostoksilla

25 huhtikuu, 2012
Hinta ja kampanjat nousseet tärkeimmiksi kriteereiksi silmälasiostoksilla

Laatutestit osoittavat, että silmälasien laadussa ei ole eroja.

Tammikuussa Specsaversin TNS Gallupilla teettämän tutkimuksen  mukaan suomalaiset silmälasiostajat ovat entistä hintatietoisempia. Kampanjat ja edullisuus ovat nousseet tärkeimmiksi optikkoliikkeen valintaa ohjaaviksi tekijöiksi. Edullisuus ei silti tarkoita, että kuluttajat hankkisivat laadultaan heikompia laseja. VTT:n ja SP:n laatutestit osoittavat ettei silmälasien laadussa ole eroja kolmen suurimman optikkoketjun välillä. 

Hinnan ja kampanjoiden merkitys silmälasien ostopaikkaa päätettäessä on kasvanut huomattavasti viimeisen viiden vuoden aikana. Specsaversin TNS Gallupilla teettämän tutkimuksen mukaan reilu kolmannes silmälasien käyttäjistä pitää hintaa ja kampanjoita ylivoimaisesti tärkeimpinä ostopäätöstä ohjaavina tekijöinä. Specsaversin markkinoille tulon ja optisen alan markkinan uudelleenjaon myötä edullisen hinnan ja kampanjoiden merkitys on noussut 5. ja 6. sijalta ykköseksi, kun taas sijainnin ja aiempien kokemusten merkitys on vähentynyt.

Vajaa kaksi kolmasosaa silmälasien käyttäjistä (62 %) pitää silmälasien hintoja edelleenkin liian korkeina. Tilastokeskuksen mukaan silmälasien hinnat ovat pudonneet 14,2 prosenttia vuoden 2009 jälkeen. Kuluttajat luottavat alalla vallitsevan kilpailun korjaavan hintoja alaspäin: 85 % on sitä mieltä, että hintakilpailu optisella alalla on hyvä asia.

Miljoonan myydyn silmälasiparin merkkipaalun Suomessa helmikuussa saavuttanut Specsavers haastaa optisen alan markkinaa hinnoillaan ja volyymillaan entistä ärhäkämmin, sillä ketju laski helmikuussa silmälasien hintoja 10–15%.

VTT:n ja SP:n laatutestit kumoavat myytin laatueroista.

Specsaversin VTT:llä ja SP:llä vuonna 2009 teettämä puolueeton laatutesti uusittiin marraskuussa 2011, jolloin tutkimustulokset jo toistamiseen kumosivat myytin optikkoliikkeiden välillä olevista suurista linssien ja kehysten laatueroista. VTT:n testiostajat ostivat silmälaseja kolmesta suurimmasta optikkoketjusta Suomessa ja Ruotsin kansallisessa testaus- ja tutkimusinstituutissa SP:llä tehdyt laatutestit osoittivat, ettei silmälaseissa ollut laatueroja. Samanlainen tutkimus on toteutettu Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa vastaavin tuloksin.

”Erot olivat niin pieniä, että kuluttajien näkökulmasta katsottuna kaikkia tutkittuja silmälaseja voi pitää yhtä laadukkaina”, VTT kirjoittaa tutkimuksen loppuraportissa.


LUE VTT:N KOKO TUTKIMUSRAPORTTI "VTT-S-04947-11" TÄSTÄ

YHTEENVETO RAPORTISTA


Lisätietoja:
Maajohtaja Riku Kuusisto, Specsavers Finland, 040 771 7000, riku.kuusisto@fi.specsavers.com
Viestintäjohtaja Marjo Halonen, Specsavers Finland, 050 598 7046, marjo.halonen@fi.specsavers.com

 

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, joka tarjoaa asiakkailleen ammattimaisia näönhuoltopalveluita sekä muodikkaita ja laadukkaita silmälaseja edullisin hinnoin. Ympäri maailmaa laajentuvalla yhtymällä on yhteensä yli 1 400 myymälää Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2010 1,7 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat
Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa heinäkuussa 2007 aloittaneella Specsavers on avannut Suomessa yli yhdeksänkymmentä Specsavers Optikko -liikettä, joista suurin osa on paikallisten yrittäjien omistuksessa.