Unohda bling bling ja ylisuuret kehykset! Keväällä ja kesällä 2012 trenditietoiset asettavat kasvoilleen hillitysti reunoista ylös nousevat kissamaiset aurinkolasit tai neliskulmaiset 70-luvun nörttilasit. Optikkoketju Specsaversin Pohjoismaiden mallistovastaava Kjersti Kolden kertoo kevään aurinkolasimuodin ykkösvalinnat ja ohjeistaa, miten aurinkolaseilla voi asustaa.

Ensi keväänä kannattaa luottaa pieniin linsseihin ja unohtaa näkyvät logot ja koristukset. Bling blingin sijaan naisten kannattaa asettaa silmilleen 40- ja 50-luvun kissamaiset kehykset (Tiger of Sweden, Agermann 1), kun taas miehiä rohkaistaan ottamaan kaikki irti 70-luvun neliskulmaisista tai hieman pyöreämmistä kehyksistä (Tiger of Sweden, Dahl). Muovikehysten väreissä varmoja valintoja ovat musta, ruskea Havanna, tummanruskea sekä kilpikonnakuvio. Metallikehyksissä kulta ja teräs ovat edelleen muodissa, kuten aina.

"Aurinkolasien koot ovat nyt pienentymässä, eikä enää käytetä niin suuria linssejä. Muodotkin ovat hillitympiä, varsinkin kissamaisissa kehyksissä. Kullan- ja hopeanväristen metallikehysten pinta kiiltää nyt viime vuosia enemmän. Muovikehyksissä suositaan kristallia eli läpinäkyvää materiaalia", Kjersti Kolden, Optikkoketju Specsaversin Pohjoismaiden mallistovastaava, kertoo tulevasta aurinkolasimuodista.

Pilottimallit voi laittaa tänä vuonna hetkeksi syrjään, mutta vain hetkeksi, koska malli tulee vielä takaisin muotiin. Pilottilasit voi korvata esimerkiksi neliskulmaisilla muovi- tai metallikehyksillä (Tiger of Sweden, Holm).

Koldenin mielestä aurinkolasit ovat oivallinen asuste, mutta vain oikein käytettynä. Lasit otsalleen nostaville mallistovastaava heristää sormeaan.
"Aurinkolaseja ei saa käyttää hiuspantana, koska se pilaa lasit ja kampauksen. Jos nainen haluaa olla todella cool, niin suosittelen ostamaan kultaisen tai hopeisen ketjun ja pitämään laseja kaulalla. Miehillä rintatasku tai paidan kaulus on paras paikka aurinkolaseille silloin, kun ne eivät ole silmillä," Kolden ohjeistaa.


Lisätietoja:
Viestintäjohtaja Marjo Halonen, Specsavers Finland, 050 598 7046, marjo.halonen@fi.specsavers.com

Kuvapyynnöt:
Viestintäkonsultti Maiju Ahonen, Miltton Oy, 040 765 6146, maiju.ahonen@miltton.fi

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, joka tarjoaa asiakkailleen ammattimaisia näönhuoltopalveluita sekä muodikkaita ja laadukkaita silmälaseja edullisin hinnoin. Ympäri maailmaa laajentuvalla yhtymällä on yhteensä yli 1 400 myymälää Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2010 1,7 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat
Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa heinäkuussa 2007 aloittaneella Specsaversilla on 91 Specsavers Optikko -liikettä, joista suurin osa on paikallisten yrittäjien omistuksessa.

Takaisin uutisiin