Specsavers on suomalaisten kuluttajien mielestä edullisin optikkoketju. Kuluttajien mielikuvia silmälasien hinnoista selvitettiin Suomessa ja muissa Pohjoismaissa tehdyssä markkinatutkimuksessa. Viime vuoden lopulla VTT:n Specsaversille tekemä tutkimus puolestaan osoitti, että silmälasien laadussa ei ole eroja suurten optikkoketjujen välillä.

Markkinatutkimuslaitos YouGov Zapera selvitti silmälaseja käyttävien käsityksiä silmälasien hinnoista Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Tutkimukseen osallistui 2 022 silmälasien käyttäjää Suomesta ja muista Pohjoismaista. Silmälaseja käyttävistä suomalaisista 55 % piti Specsaversia edullisimpana optikkoketjuna. Noin 5 % vastaajista nimesi Nissenin edullisimmaksi silmälasien ostopaikaksi. Vastaajista 33 % piti Instrumentariumia maan kalleimpana optikkoketjuna. Myös muissa Pohjoismaissa Specsavers oli kuluttajien mielestä edullisin silmälasien ostopaikka.

-    Specsaversin sanoma on, ettei silmälasien tarvitse maksaa omaisuuksia. Tutkimus osoittaa, että kuluttajat ovat sisäistäneet tämän. Juuri nyt sanoma on entistäkin ajankohtaisempi, sillä Specsaversin VTT:llä teettämä tutkimus on osoittanut, ettei eri optikkoketjujen välillä ole laatueroja. Laatulasit on siis mahdollista hankkia edullisesti, mikä on kuluttajia kannalta hyvä asia, sillä heistä jopa 56 % nimeää hinnan tärkeimmäksi kriteeriksi silmälaseja valittaessa, sanoo maajohtaja Pekka Happonen Specsavers Finland Oy:stä.

Silmälasien laatua tutkittaessa VTT lähetti testiostajia kolmeen optikkoketjuun Suomessa, ja vastaavasti SP lähetti testiostajia 13 optikkoketjuun Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Ostetut silmälasit tutkittiin perusteellisesti SP:n tutkimuslaitoksessa Ruotsissa. Tutkijat analysoivat esimerkiksi linssien optisen laadun sekä kehysten kestävyyden ja varmistivat, että testiostajat olivat saaneet oikean vahvuiset linssit. Tutkimuksen johtopäätös oli, että eri ketjuista ostetut tuotteet olivat laadultaan käytännössä katsoen identtiset.

-    Silmälasit voivat olla yhtä aikaa sekä laadukkaat että edulliset. Käsitys laatulasien kalleudesta Suomessa on täysi myytti. Me olemme luonnollisesti tienneet tämän koko ajan, mutta nyt saimme vahvistuksen sille, että myös kuluttajat ovat samaa mieltä. Tästä merkkinä on asiakasmääriemme huomattava kasvu viime vuoden aikana, Pekka Happonen toteaa.

Suomalaisten kuluttajien mukaan edullisimman optikkoketjun valitseminen kalleimman sijaan tuo merkittävää säästöä. Tutkimukseen vastanneista 65 % uskoi säästävänsä 20–59 % ostamalla uudet silmälasit halvimmasta optikkoketjusta kalleimman sijaan. Hinnan tärkeimpänä silmälasien valintakriteerinä mainitsee 56 % vastaajista. Uusista silmälaseista maksettiin tutkimuksen mukaan keskimäärin 300–399 euroa.

Lisätietoa Specsaversista ja tiivistelmä YouGov Zaperan tutkimuksesta on saatavilla pyynnöstä. Lisätietoa VTT:n ja SP:n eli Ruotsin teknisen tutkimuslaitoksen laatututkimuksesta on verkkosivulla www.specsavers.fi (VTT RESEARCH REPORT No. VTT-S-06774-09).

Lisätietoja:
Maajohtaja Pekka Happonen, Specsavers Finland, 0400 215 493, pekkah@fi.specsavers.com
Viestintäjohtaja Marjo Halonen, Specsavers Finland, 050 598 7046, marjoh@fi.specsavers.com
Viestintätoimisto Miltton, Kaisa-Maria Suomalainen, 040 8237205, kaisa-maria.suomalainen@miltton.fi

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, joka tarjoaa asiakkailleen ammattimaisia näönhuoltopalveluita ja muodikkaita ja laadukkaita silmälaseja edullisin hinnoin. Ympäri maailmaa laajentuvalla yhtymällä on yhteensä yli 1400 myymälää Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa Seelannissa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketju on tähän mennessä avannut 92 Specsavers Optikko -liikettä.

Lyhyesti tutkimuksesta:
Tutkimuksen suoritti Specsaversin toimeksiannosta markkinatutkimuslaitos YouGov Zapera, joka aloitti toimintansa Pohjoismaissa tammikuussa 2000. Markkinatutkimuslaitos on erikoistunut ensimmäisenä pohjoismaisena tutkimuslaitoksena keskustelupaneelien koostamiseen ja hyödyntämiseen internet-perusteisen tiedonkeruun rinnalla.  Kymmenen toimintavuotensa aikana YouGovZapera on toteuttanut yli 12 000 internetissä tehtävää tutkimusta noin 1000 asiakkaalle, ja sillä on käytössä yli 130 000 jäsenestä koostuva kuluttajapaneeli. 

Lokakuussa 2009 tehdyissä haastatteluissa haastateltiin CAWI-menetelmällä 2 022 pohjoismaalaista silmälasien käyttäjää. Tutkimukseen osallistuneet olivat 18–74-vuotiaita ja täysin tai osittain vastuussa uusien silmälasiensa valinnasta.

Takaisin uutisiin