Ensimmäistä kertaa varta vasten pohjoismaisille kasvoille suunniteltu kehysmallisto saa inspiraationsa 70- ja 80-luvuilta ja selkeän vähäeleisestä, tyylikkäästä muotoilusta. Specsaversin The Inspired Collection lanseerataan kaikissa Pohjoismaissa keväällä 2010. Suomalaiset kuluttajat valitsevat silmälasinsa mallin, hyvän istuvuuden ja hinnan perusteella. The Inspired Collection on luotu vastaamaan kuluttajien tarpeeseen trendikkäällä ja hinnoiltaan kilpailukykyisellä mallistolla. 

The Inspired Collection -kehysmallisto tuo vähäeleisen tyylikkään pohjoismaisen designin nyt ensimmäistä kertaa silmälasikehyksiin. Kehysmallisto on suunniteltu erityisesti pohjoismaisia käyttäjiä varten ja skandinaavista muotoilua mukaillen, lähtökohtinaan klassinen selkeys ja yksinkertaisuus. 70- ja 80-lukujen vaikutteet, suuret muodot, ohuet sangat ja minimalistiset yksityiskohdat on tuotu vahvasti vuoteen 2010, yhdistettynä laadukkaisiin ja kevyisiin materiaaleihin.

Malliston suunnittelussa pohjoismaisen silmälasikäyttäjän tarpeet huomioidaan aivan uudella tavalla.
- Silmälasimuotoilu noudattaa yleensä globaaleja trendejä. Kasvojen anatomia, ilmasto-olosuhteet ja ihonväri kuitenkin poikkeavat toisistaan eri maissa. Esimerkiksi Pohjoismaissa vaihtelevat vuodenajat muuttavat värisävyjä eri suuntiin. Nyt nämä erityispiirteet on otettu huomioon kehyssuunnittelussa ensimmäistä kertaa ja se on tietenkin hieno asia kuluttajan kannalta, Specsavers Finlandin tuotejohtaja Erkki Tala toteaa.

Inspiraatio vähäeleisen selkeästä, yksinkertaisesta pohjoismaisesta muotoilusta

The Inspired Collectionin -malliston naisille suunnatuissa malleissa toistuvat suuret ja pyöreät muodot. Aisat ovat kevyet ja sirot, ja niiden yksityiskohdat ovat tyylikkään yksinkertaisia ja hienostuneita. Kukkaisvoimaa ja naisellisuutta hehkuvat kehykset kuljettavat hippivuosista tuttuihin itämaisiin puutarhoihin, trooppiseen rehevyyteen ja niittykukkasiin. Mallistosta löytyy muun muassa herkkiä ja moderneja pitsi- ja filigraanikuviointeja , niin violetin- kuin kullanhohtoisina versioina.
 
Miesten malleissa korostuvat voimakkaan ilmeikkäät muodot. Sankojen yksityiskohdat ovat tyylikkään hienovaraisia ja hillittyjä. Vaikutteita on haettu pohjoismaisesta arkkitehtuurista, nykytaiteesta ja graafisilla efekteillä kokeilevasta muotoilusta. Mallistosta löytyy niin geometrisiä kuvioita, mosaiikkeja kuin satunnaisia raitojakin.

Malliston värimaailma on pirteä mutta pehmeäsävyinen. Mieleen juontuvat 1970-luvun ”pestyt” ja haalistuneet värit: vaalea farkunsininen, pehmeän läpikuultava ruskea sekä herkullinen khakinvihreä. Neutraalimpien sävyjen juuret juontavat pohjoismaisen luontoon, okraan, saveen, beigeen ja männynvihreään. Niitä täydentävät intensiivisemmät, mukaan sulautuvat violetin sävyt sekä voimakkaat korostevärit punainen ja oranssi. Kaikki sävyt on pehmennetty sopimaan juuri pohjoismaiselle iholle.

Tyylikonsultti Leena Sarven mukaan kevään ja kesän silmälasi- ja vaatetrendeissä yhdistyvät niin pehmeät, pyöreät linjat kuin kovat ja kulmikkaat leikkaukset.

- Tulevan kesän trendit kannustavat kokeilemaan ja leikittelemään väreillä sekä eri printeillä. Vaikutteita haetaan menneiltä vuosikymmeniltä ja retroilla saa nyt luvan kanssa. Persoonallisten ja rohkeiden asusteiden merkitys korostuu myös entisestään, koska niiden kautta tyyliä voidaan muuttaa helposti tilanteiden mukaan. The Inspired Collection -kehysmalliston vähäeleisen tyylikäs design istuu kesän trendeihin ajankohtaisuudeltaan ja värimaailmaltaan erinomaisesti, Sarvi kommentoi.

Malli ja hinta suomalaisille ykkösasia: silmälasien merkistä ei olla valmiita maksamaan lisähintaa

Kolme neljästä suomalaisesta ilmoitti pohjoismaisessa markkinatutkimuksessa , ettei tunnetulla kansainvälisellä brändillä ole merkitystä silmälaseja ostettaessa. Nekin kuluttajat, jotka voisivat maksaa ylimääräistä, ovat valmiit hyväksymään vain 10–30 prosentin lisähinnan, mikä ei yleensä riitä tunnetuimpien merkkikehysten ostamiseen.  Malli, istuvuus omille kasvoille ja hinta ovat ylivoimaisesti tärkeimmät valintakriteerit silmälaseja ostettaessa.

- Lisähinta tunnetusta merkistä ei houkuttele enää samalla tavalla kuin ennen. Kuluttajat odottavat laseiltaan ennen kaikkea toimivaa muotoilua, hyvää laatua sekä tietenkin kilpailukykyistä hintaa. Tämä on lähtökohta oman kehysmallistomme rakentamisessa. Valikoimastamme löytyy omien merkkien lisäksi alan kiinnostavimpia merkkejä, mutta kaikki kohtuullisesti hinnoiteltuina, toteaa Specsavers Finlandin tuotejohtaja Erkki Tala.

 
VTT:llä teetetty tutkimus  puolestaan on osoittanut, ettei suurten optikkoliikkeiden silmälasien välillä hintaerosta huolimatta ole laatueroja. Kuluttajilla on siis runsaasti valinnan varaa ja vertailumahdollisuuksia.  Asenteet silmälaseja kohtaan ovat muutenkin murroksessa. Tuoreen Suomen Optisen Alan Tiedotuskeskuksen teettämän tutkimuksen mukaan jo joka kolmannella suomalaisella on käytössään kahdet lasit, kun kymmenen vuotta sitten kahdet lasit oli vain joka neljännellä .


Lisätietoja ja malliston saatavuus:

Viestintäjohtaja Marjo Halonen, Specsavers Finland, 050 598 7046, marjoh@fi.specsavers.com
Viestintätoimisto Miltton, Maria Vaismaa, 040 7529 198, maria.vaismaa@miltton.fi


Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, joka tarjoaa asiakkailleen ammattimaisia näönhuoltopalveluita ja muodikkaita ja laadukkaita silmälaseja edullisin hinnoin. Specsaversin 1200 kehyksen mallisto käsittää omia malleja ja merkkikehyksiä kuten Bench, Roxy, Quiksilver, Tommy Hilfiger, Red or Dead, Missoni, Osiris, Austin Reed, Jasper Conran ja Ben Sherman. Ympäri maailmaa laajentuvalla yhtymällä on yhteensä yli 1300 myymälää Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa Seelannissa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketju on tähän mennessä avannut 92 Specsavers Optikko -liikettä, joista suurin osa on paikallisyrittäjien omistuksessa ketjun franchising-konseptin mukaisesti.

_________________________________________________________________________________

  2) Markkinatutkimuslaitos YouGov Zapera kysyi yli kahden tuhannen kuluttajan mielipiteitä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.
 3) VTT Research Report No. VTT-S-06774-09
 4) Suomen Optisen Alan Tiedotuskeskuksen tiedote 1.3.2010 koskien Taloustutkimus Oy:n tutkimusta 10/2009

Takaisin uutisiin